Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Wydarzenia

sob., 09.12.2017
12:00–16:00


Muzeum Drukarstwa

Prezentacja zbiorów planów i map Polski i Warszawy

Wpisując się w tegoroczny ROK RZEKI WISŁY, Muzeum Drukarstwa zaprasza na prezentację planów i map Polski i Warszawy z własnych zbiorów kartograficznych. Mapy i plany zostały wydrukowane w różnych latach różnymi technikami: litografia, miedzioryt, druk typograficzny.

W trakcie spotkania będzie można własnoręcznie wytłoczyć fragment planu Warszawy Gabriela Bodenehra.

Plan Varsovia. Warschau  [Warszawa], skala ok. 1:4000, 1707–1730, Gabriel Bodenehr, miedzioryt, popularne egzemplarze ręcznie kolorowane w epoce, 21,4 × 15,5 cm, Muzeum Warszawy, MHW 785/S, MHW 5674/Pl

miejsce publikacji: atlasy G. Bodenehra, 1700–1710, Theatrum curioser Staats – und Kriegs Begebenheiten In Polen durch Unterschiedliche Geographische, Hydrographische, Topographische, Chronologische, Historische etc. Carten, Abrisse und Tabellen vorgestellt 1700–1710 oraz Curioses Staats und Kriegs Theatrum In Polen durch Unterschiedliche Geographische, Topographische und Historische Landcarten, Grundrisse Und Prospect (…)

Plan jest filiacją dzieła szwedzkiego inżyniera wojskowego Erika Dahlbergha z 1655 Urbs Varsovia sedes Regum…  w tej samej skali (ok. 1:4000), opublikowanego w dziele Samuela Pufendorfa „De rebus a Carolo Gustavo Sveciae rege gestis…” w 1696 roku. Plan niemal w pełni odtwarza rysunek wnętrza Starej Warszawy okresu wojen szwedzkich z pominięciem rzeczywistej sytuacji terenowej wokół miasta na rzecz wyobrażeniowego rysunku przedmieść. Głównymi elementami obrazu miasta są kwartały zabudowy, umocnienia wokół okalające Warszawę oraz Wisła, będąca podstawą orientacji planu (plan ma orientację zbliżoną do wschodniej). Rzeźbę ternu przedstawiono jedynie w odniesieniu do Skarpy Warszawskiej cieniowanym rysunkiem perspektywicznym, z szczególnym uwypukleniem dolinek cieków uchodzących do Wisły.

Głównymi różnicami pomiędzy filiacją Bodenehra a opracowaniem pierwotnym Dahlbergha jest pozbawienie planu Varsovia. Warschau wojskowej sceny rodzajowej oraz dodanie na prawym marginesie geograficznego opisu miasta, a także przedstawienie wyobrażeniowego zarysu Pragi.

(autor informacji o planie: dr Paweł Weszpiński, kustosz, Dział Opracowywania Zbiorów Muzeum Warszawy)

Prowadzący: Barbara Rogalska


Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.