Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Lekcje muzealne

Muzeum Drukarstwa zaprasza wszystkie dzieci, młodzież i studentów na lekcje muzealno-warsztatowe.


Terminy: wtorek–piątek  
Godziny: do uzgodnienia
Koszt: 130 zł
Maksymalna liczba uczestników: 10 osób (w tym opiekun grupy)
Miejsce spotkania: ul. Ząbkowska 23/25 
Zgłoszenia przyjmuje: Muzeum Drukarstwa, m: muzeum.drukarstwa@muzeumwarszawy.pl, t: 22 620 60 42
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu

OFERTA

Drewniane, ołowiane – litery zaczarowane (lekcja warsztatowa)

Zajęcia warsztatowe w ramach których poznamy postać Jana Gutenberga oraz dowiemy się, co to jest wierszownik, kaszta oraz jak zbudowana jest czcionka. Kim był zecer i na czym polegała jego praca? W części warsztatowej z drewnianych czcionek tzw. drewniaków ułożymy wcześniej przygotowane słowa. Na koniec własnoręcznie wytłoczymy druk okolicznościowy na zabytkowej prasie drukarskiej.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: przedszkole / obszar społeczny: III. 6-8 / obszar poznawczy: IV. 4, 8, 10, 11
szkoła podstawowa klasy 1-2 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, I. 2 / edukacja społeczna: III. 2, 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3


Legendy warszawskie dłutkiem opowiedziane (lekcja warsztatowa)

W czasie zajęć wysłuchamy jednej z warszawskich legend, a następnie będziemy współuczestniczyć w pracy artysty grafika, który wykona linoryt ilustrujący opowiadaną historię. Dowiemy się, co to jest i na czym polega technika druku wypukłego. Na pamiątkę każdy otrzyma samodzielnie wytłoczoną odbitkę linorytu.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
przedszkole / obszar społeczny: III. 6-8 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, I. 2 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasy 1-2 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, I. 2 / edukacja plastyczna V. 1-3


Ksiąg zdobienie (lekcja warsztatowa)

Zajęcia poświęcone książce rękopiśmiennej w średniowiecznej Europe. W jaki sposób i gdzie przepisywali księgi kopiści? Na czym polegało zdobienie księgi rękopiśmiennej?

Zajęcia rozpoczną się od dyskusji połączonej z prezentacją ukazującą piękno zdobnictwa książkowego w średniowieczu, charakteru pracy kopisty, rubrykatora i iluminatora. Obejrzymy faksimile kart rękopisów oraz szablony współczesnych krojów liter. Na koniec zaprojektujemy i narysujemy lub namalujemy: inicjał (młodsze grupy) lub inicjał i bordiurę na otrzymanym poddruku (starsze grupy).

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
przedszkole / obszar społeczny: III. 6-8 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasy 1-2 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja plastyczna: V. 1-3

Jak powstaje książka (lekcja warsztatowa)

Podczas zajęć poznamy historię materiałów piśmiennych, druku i książki. Dostaniemy do ręki pierwsze materiały pisarskie – model tabliczki glinianej i woskowej. Dowiemy się, jak powstawał i wyglądał zwój papirusowy, z czego wytwarzano pergamin. Poznamy postać Jana Gutenberga – twórcy ruchomej, metalowej czcionki.

Na koniec własnoręcznie na zabytkowej prasie drukarskiej wytłoczymy druk okolicznościowy lub wykonamy małą ozdobioną linorytem książeczkę.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja społeczna: III. 2, 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasa 4 / plastyka: I. 1, III. 1, III .2 / język polski: I. 1, I. 5, II. 1 / historia: II. 1-5


Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne, ilustracja dla dzieci (lekcja warsztatowa)

Zajęcia warsztatowe poprzedza dyskusja o rodzajach technik graficznych. W czasie zajęć uczestnicy zapoznają się wybranymi książkami z klasyki literatury dla dzieci, ilustrowanymi przez wybitnych grafików. Omówimy ilustracje pod względem techniki wykonania, przekazu graficznego, nastroju ilustracji w stosunku do treści książeczki.

Poznamy technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonamy ilustrację z wyobraźni lub inspirowaną oglądanymi ilustracjami. Obrazek własnoręcznie wytłoczymy na zabytkowej prasie drukarskiej.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja społeczna: III. 2, 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasa 4 / plastyka: I. 1, 5, 6, II. 4, 6, III. 2, 7 / technika: III. V / język polski: I. 1, 5, II. 1


Ksiąg zdobienie (lekcja warsztatowa)

Zajęcia poświęcone książce rękopiśmiennej w średniowiecznej Europe. W jaki sposób i gdzie przepisywali księgi kopiści? Na czym polegało zdobienie księgi rękopiśmiennej?

Zajęcia rozpoczną się od dyskusji połączonej z prezentacją ukazującą piękno zdobnictwa książkowego w średniowieczu, charakteru pracy kopisty, rubrykatora i iluminatora. Obejrzymy faksimile kart rękopisów oraz szablony współczesnych krojów liter. Na koniec zaprojektujemy i narysujemy lub namalujemy: inicjał (młodsze grupy) lub inicjał i bordiurę na otrzymanym poddruku (starsze grupy).

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 2, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2, 4 / edukacja społeczna: III. 2, 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasa 4 / plastyka: I. 1, II.4 / język polski: I. 1, 5, II. 1 / historia: II. 1-5


Dawniej skryba, dziś – kaligraf (lekcja warsztatowa)

W ramach zajęć warsztatowych poznamy postać skryby, kaligrafa oraz ich stanowiska pracy, a także narzędzia kaligraficzne – od tych najdawniejszych (trzcinka, pióro gęsie) po współczesne. Dowiemy się, jak zmieniały się w czasie kształty liter i z czego to wynikało.

W części warsztatowej poznamy podstawy jednego z krojów pisma kaligraficznego i sami będziemy pisać wybranym narzędziem. Zajęcia stanowią wprowadzenie w umiejętność ładnego ręcznego pisania.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 2, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2, 4 / edukacja społeczna: III. 2. 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasa 4 / plastyka: I. 1, II. 4 / język polski: I. 1, 5, II. 1 / historia: II. 1-5

Czar czcionki w Oficynie Drukarskiej (lekcja warsztatowa)

Podczas zajęć poznamy historię pisma oraz książki ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Dowiemy się o ewolucji materiałów i technik piśmienniczych, obejrzymy m.in. tabliczki gliniane, papirus, pergamin.

Poznamy charakterystyczne elementy dawnych ksiąg, m.in. bogato zdobione inicjały. Korzystając z zasobów oficyny drukarskiej Muzeum (prasa drukarska, regały z czcionkami), doświadczymy warunków pracy dawnych drukarzy i zecerów. Na zakończenie wytłoczymy druk okolicznościowy na zabytkowej prasie drukarskiej.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I. 1, 5, 6, II. 4, 6, III. 2, 7 / język polski: I. 4, 7
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3


Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne (lekcja warsztatowa)

Podczas zajęć poznamy proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki. Poznamy różne rodzaje materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz nauczymy się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć pod okiem specjalistów własnoręcznie wykonamy linoryt, a później zrobimy odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I. 1, 5, 6; II. 4, 6; III. 2, 7 / technika: III. V / język polski: I. 1, 5, II. 1
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3


Ksiąg zdobienie (lekcja warsztatowa)

Zajęcia poświęcone książce rękopiśmiennej w średniowiecznej Europe. W jaki sposób i gdzie przepisywali księgi kopiści? Na czym polegało zdobienie księgi rękopiśmiennej? Zajęcia rozpoczną się od dyskusji połączonej z prezentacją ukazującą piękno zdobnictwa książkowego w średniowieczu, charakteru pracy kopisty, rubrykatora i iluminatora.

Obejrzymy faksimile kart rękopisów oraz szablony współczesnych krojów liter. Na koniec zaprojektujemy i narysujemy lub namalujemy: inicjał (młodsze grupy) lub inicjał i bordiurę na otrzymanym poddruku (starsze grupy).

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I. 1, II. 4 / język polski: I.1, I.5, II.1 / historia: II. 1-5
liceum, technikum / język polski: I. 2, I. 2. 2 / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3


Dawniej skryba, dziś – kaligraf (lekcja warsztatowa)

W ramach zajęć warsztatowych poznamy postać skryby, kaligrafa oraz ich stanowiska pracy, a także narzędzia kaligraficzne – od tych najdawniejszych (trzcinka, pióro gęsie) po współczesne.

Dowiemy się jak zmieniały się w czasie kształty liter i z czego to wynikało. W części warsztatowej poznamy podstawy jednego z krojów pisma kaligraficznego i sami będziemy pisać wybranym narzędziem. Zajęcia stanowią wprowadzenie w umiejętność ładnego ręcznego pisania.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I.1, II.4 / język polski: I. 1, 5, II.1 / historia: II. 1-5
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 7, V. 3

INFORMACJE NA TEMAT BEZPIECZEŃSTWA

Dbamy o bezpieczeństwo naszych gości:

  • wszyscy pracownicy muzeum mający kontakt z uczestnikami wyposażeni są w maseczki ochronne lub przyłbice,
  • w muzeum dostępne są środki do dezynfekcji rąk,
  • wszystkie materiały edukacyjne niezbędne do przeprowadzenia lekcji są dezynfekowane po zakończeniu zajęć i poddawane kwarantannie przed ponowny ich wykorzystaniem.

Do udziału w Lekcji uprawnione są wyłącznie osoby, które według swojej najlepszej wiedzy nie są zakażone wirusem SARS-CoV-2, nie przebywają na kwarantannie, ani nie przebywają pod nadzorem epidemiologicznym oraz wypełniły stosowny formularz i przekazały go Edukatorowi prowadzącemu zajęcia.

REGULAMIN  LEKCJI MUZEALNYCH

Uczestnicy lekcji muzealnych mają obowiązek:

  • przestrzegania obowiązujących w Muzeum zasad porządkowych powiązanych w szczególności z logistyką oraz bezpieczeństwem na terenie Muzeum, a także do stosowania się do wytycznych personelu Muzeum.
  • samodzielnego wyposażenia się w środki ochrony osobistej (maseczka, przyłbica
    lub inne środki ochraniające usta i nos) i ich stosowania przez cały czas przebywania na terenie Muzeum poprzez zakrycie ust i nosa.
  • podczas Lekcji organizowanych na otwartej przestrzeni Uczestnicy nie muszą zasłaniać nosa i ust pod warunkiem zachowania 1,5 m odstępu od innych. Należy zachować szczególną ostrożność w kontaktach z innymi.

W związku z możliwością zmian warunków zwiedzania we wszystkich oddziałach Muzeum Warszawy nasza oferta może ulec zmianie. Będziemy informować Państwa o otwarciu kolejnych oddziałów oraz szczegółowych wytycznych sanitarnych dotyczących grup szkolnych.


Sprawdź również:

Wirtualne lekcje muzealne