Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Lekcje muzealne

Muzeum Drukarstwa zaprasza wszystkie dzieci, młodzież i studentów na lekcje muzealno-warsztatowe.

 

zgłoszenia: Muzeum Drukarstwa, tel. 22 620 60 42 lub muzeum.drukarstwa@muzeumwarszawy.pl
czas trwania zajęć: 60–90 min
terminy i godziny: wtorek–piątek (godziny do uzgodnienia)
maksymalna liczba uczestników: 25 osób
koszt lekcji: 100 zł

 

Drewniane, ołowiane – literki zaczarowane

lekcja muzealna + zajęcia warsztatowe
grupa wiekowa: przedszkole (od 5. roku życia), szkoła podstawowa klasy 1–2
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Poznamy postać Jana Gutenberga oraz dowiemy się, co to jest wierszownik, kaszta, jak zbudowana jest czcionka. Kim był zecer i na czym polegała jego praca? W części warsztatowej z drewnianych czcionek, tak zwanych drewniaków, ułożymy wcześniej przygotowane słowa. Na koniec własnoręcznie wytłoczymy druk okolicznościowy na zabytkowej prasie korektorskiej.

 

Jak powstaje książka

lekcja muzealna + zajęcia warsztatowe
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 3–4
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Poznamy historię materiałów piśmiennych, druku i książki. Dostaniemy do ręki pierwsze materiały pisarskie – model tabliczki glinianej i woskowej. Jak powstawał i wyglądał zwój papirusowy, z czego wytwarzano pergamin? Poznamy postać Jana Gutenberga – twórcy ruchomej, metalowej czcionki. Na koniec własnoręcznie na zabytkowej prasie korektorskiej wytłoczymy druk okolicznościowy, złożony właśnie z takich czcionek.

 

Czar czcionki w oficynie drukarskiej

lekcja muzealna + zajęcia warsztatowe
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 5–8, szkoły ponadpodstawowe
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Poznamy historię pisma oraz książki ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Dowiemy się o ewolucji materiałów i technik piśmienniczych, obejrzymy m.in. tabliczki gliniane, papirus, pergamin. Poznamy charakterystyczne elementy dawnych ksiąg, m.in. bogato zdobione inicjały. Korzystając z zasobów Oficyny (prasa drukarska, regały z czcionkami), doświadczymy warunków pracy dawnych drukarzy i zecerów. Na zakończenie własnoręcznie wytłoczymy druk okolicznościowy na zabytkowej prasie korektorskiej.

 

Legendy warszawskie dłutkiem opowiedziane

lekcja muzealna + zajęcia warsztatowe
grupa wiekowa: przedszkole, szkoła podstawowa klasy 1–2
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Wysłuchamy jednej z warszawskich legend, a następnie będziemy współuczestniczyć w pracy artysty grafika, który wykona linoryt ilustrujący opowiadaną historię. Dowiemy się, co to jest i na czym polega technika druku wypukłego. Na pamiątkę każdy otrzyma samodzielnie wytłoczoną odbitkę linorytu.

 

Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne. Ilustracja dla dzieci

lekcja muzealna + zajęcia warsztatowe
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 3–4
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Zajęcia warsztatowe poprzedza wykład o rodzajach technik graficznych. Zapoznamy się z książkami wybranymi z klasyki literatury dla dzieci, ilustrowanymi przez wybitnych grafików. Omówimy ilustracje pod względem techniki ich wykonania, przekazu graficznego, nastroju ilustracji w stosunku do treści książeczki. Poznamy technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonamy ilustrację z wyobraźni lub inspirowaną oglądanymi ilustracjami. Obrazek własnoręcznie wytłoczymy na zabytkowej prasie korektorskiej.

 

Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne

lekcja muzealna + zajęcia warsztatowe
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 5–8, szkoły ponadpodstawowe
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu
Zajęcia warsztatowe poprzedza wykład z historii technik graficznych.

Poznamy proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki. Poznamy różne rodzaje materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz nauczymy się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć pod okiem specjalistów własnoręcznie wykonamy linoryt, a później zrobimy odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa.

 

Ksiąg zdobienie

lekcja muzealna + zajęcia warsztatowe
grupa wiekowa: przedszkole (od 5. roku życia), szkoła podstawowa klasy 1–8, szkoły ponadpodstawowe
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Zajęcia poświęcone są książce rękopiśmiennej w średniowiecznej w Europie. W jaki sposób i gdzie przepisywali księgi kopiści? Na czym polegało zdobienie przepisanych ksiąg? Zajęcia rozpoczną się od wykładu połączonego z prezentacją multimedialną ukazującą piękno zdobnictwa książkowego w średniowieczu, charakter pracy kopisty, rubrykatora i iluminatora. Obejrzymy faksimile kart rękopisów oraz szablony współczesnych krojów liter. Na koniec zaprojektujemy i narysujemy lub namalujemy: inicjał (młodsze grupy), inicjał i bordiurę na otrzymanym poddruku (starsze grupy).

 

Dawniej skryba, dziś – kaligraf

lekcja muzealna + zajęcia warsztatowe
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 1-8, szkoły ponadpodstawowe
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu

Poznamy postać skryby i jego stanowisko pracy, a także narzędzia kaligraficzne – od tych najdawniejszych (trzcinka, pióro gęsie) po współczesne, także te nowoczesne. Jak zmieniały się w czasie kształty liter i z czego to wynikało? W części warsztatowej poznamy podstawy jednego z krojów pisma kaligraficznego i sami będziemy pisać wybranym narzędziem. Zajęcia stanowią wprowadzenie w umiejętność ładnego, ręcznego pisania.