Lekcje muzealne

Lekcje muzealne

Muzeum Drukarstwa Warszawskiego zaprasza wszystkie dzieci, młodzież i studentów na lekcje muzealno-warsztatowe.

Więcej

Legendy warszawskie dłutkiem opowiedziane

Typ lekcji: lekcja muzealna, zajęcia warsztatowe

Miejsce realizacji: Muzeum Drukarstwa

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy I–III)

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej dla szkoły podstawowej: 1.1.a, 1.2.a., 4.1.a., 4.2.a., 4.3.a.

Opis lekcji: Podczas lekcji uczniowie wysłuchują jednej z legend warszawskich. Następnie współuczestniczą w pracy artysty grafika, który wykonuje linoryt ilustrujący opowiadaną legendę. W tym czasie dowiadują się między innymi, co to jest linoryt i na czym polega technika druku wypukłego. Na pamiątkę każdy otrzymuje samodzielnie wytłoczoną odbitkę linorytu.

Czas trwania lekcji: ok. 1 godziny (w zależności od liczby uczniów)

Termin i godziny zajęć: wtorek–piątek (godzina do uzgodnienia telefonicznie)

Maksymalna liczba uczestników: 25 osób

Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – graficzne zabawy artystyczne

Typ lekcji: lekcja muzealna, zajęcia warsztatowe

Miejsce realizacji: Muzeum Drukarstwa

Grupa wiekowa: od III klasy szkoły podstawowej w górę

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej dla szkoły podstawowej: 1.3.c., 4.1.a., 4.3.a., 9.3.b.

Opis lekcji: W trakcie zajęć uczniowie poznają proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, przez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki graficznej. Zapoznają się z różnymi rodzajami materiałów (papiery drukarskie, farby graficzne), narzędzi (wałki i prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz uczą się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć pod okiem specjalistów mogą własnoręcznie wykonać linoryt, a później zrobić odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa Warszawskiego.

Czas trwania lekcji: ok. 1–1,5 godziny (w zależności od liczby uczniów)

Termin i godziny zajęć: wtorek–piątek (godzina do uzgodnienia telefonicznie)

Maksymalna liczba uczestników: 25 osób

Drewniane, ołowiane – literki zaczarowane

Grupa wiekowa: 5 lat – II klasa szkoły podstawowej

W trakcie zajęć uczestnicy dowiadują się, kim był Jan Gutenberg, co to jest wierszownik, kaszta, jak zbudowana jest czcionka. Kim był zecer i na czym polegała jego praca. Następnie dostają drewniane czcionki, tzw. drewniaki, z których układają wcześniej przygotowane słowa. Zajęcia kończą się własnoręcznym wytłoczeniem druku okolicznościowego na zabytkowej prasie korektorskiej.

Czas trwania lekcji: ok. 90 minut

Miejsce realizacji: Muzeum Drukarstwa

Maksymalna liczba uczestników: 25 osób

Czar czcionki w Oficynie Drukarskiej

Typ lekcji: lekcja muzealna, zajęcia warsztatowe

Miejsce realizacji: Muzeum Drukarstwa

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy V–VI)

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej do historii i społeczeństwa dla szkoły podstawowej: I., II., 8.3., 9.1., 13.1.

Opis lekcji: Celem lekcji jest przedstawienie historii pisma oraz książki ze szczególnym uwzględnieniem przełomowego znaczenia wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Zajęcia stanowią połączenie lekcji muzealnej z warsztatami plastycznymi – ich tematyka obejmuje historię pisma oraz ewolucję materiałów i technik piśmienniczych. Uczniowie mają okazję do zapoznania się z oryginalnymi materiałami pisarskimi stosowanymi w tych epokach: papirusem i pergaminem. Poznają także charakterystyczne elementy dawnych ksiąg, między innymi bogato zdobione inicjały. Podczas ćwiczenia warsztatowego każdy uczeń wykonuje ozdobne inicjały własnego imienia i nazwiska. Korzystając z zasobów pracowni (prasa drukarska, zestawy czcionek, itp.), uczniowie mają okazję wczuć się w rolę dawnych drukarzy i zecerów. Ich zadaniem jest wykonanie odbitki fragmentu tekstu. Dzięki ćwiczeniu praktycznemu poznają metody pracy w warsztacie drukarskim oraz korzyści, które przyniósł dla piśmiennictwa wynalazek Jana Gutenberga. Po zakończeniu zajęć uczestnicy potrafią opisać materiały piśmiennicze stosowane w przeszłości, technikę druku i elementy budowy książki. Wyjaśniają także, na czym polega przełomowe znaczenie wynalazku Jana Gutenberga. Na przykładzie warsztatu drukarskiego opisują działalność rzemieślników w średniowiecznym mieście.

Czas trwania: 1,5 godziny

Termin i godziny zajęć: wtorek–piątek (godzina do uzgodnienia telefonicznie)

Maksymalna liczba uczestników: 25 osób

Jak powstaje książka

Grupa wiekowa: III i IV klasa szkoły podstawowej

Zajęcia skierowane do uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Trwają ok. 60 minut. Uczniowie zapoznają się z historią materiałów piśmiennych, druku i książki. Dostają do ręki pierwsze materiały pisarskie -model tabliczki glinianej i woskowej, dowiadują się jak powstawał i wyglądał zwój papirusowy, z czego wykonywano pergamin. Prowadzący przedstawia postać Jana Gutenberga – twórcy ruchomej, metalowej czcionki i omawia jej budowę. Następnie w Oficynie Drukarskiej uczestnicy własnoręcznie tłoczą na historycznej prasie drukarskiej druk okolicznościowy złożony właśnie z takich czcionek.

Maksymalna liczba uczestników: 25 osób.

Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne. Ilustracja dla dzieci

Typ lekcji: zajęcia warsztatowe

Miejsce realizacji: Muzeum Drukarstwa

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy III-IV)

W trakcie zajęć dzieci zapoznają się z książkami wybranymi z klasyki literatury dla dzieci,  ilustrowanymi przez wybitnych grafików. Ilustracje zostaną omówione pod względem techniki ich wykonania, sposobu ilustrowania, przekazu graficznego, nastroju ilustracji w stosunku do treści książeczki. Następnie dzieci poznają technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonają ilustrację z wyobraźni lub inspirowaną oglądanymi ilustracjami. Obrazek własnoręcznie wytłoczą na zabytkowej prasie korektorskiej. W zajęciach może wziąć udział 25 osób.

Maksymalna liczba uczestników: 25 osób

Ksiąg zdobienie

Typ lekcji: lekcja muzealna i zajęcia warsztatowe

Miejsce realizacji: Muzeum Drukarstwa

Grupa wiekowa: przedszkole (od 5. roku życia), szkoła podstawowa (klasa I–VI), gimnazjum, liceum

Zajęcia poświęcone są książce rękopiśmiennej w epoce średniowiecza w Europie. Obok informacji o tym, w jaki sposób przepisywali księgi kopiści, i gdzie to robili, dowiemy się, na czym polegało zdobienie przepisanych ksiąg – czyli ich iluminowanie wielobarwnymi inicjałami, bordiurami, miniaturami oraz różnego rodzaju ozdobnikami. Zajęcia rozpoczną się od wykładu połączonego z prezentacją multimedialną ukazującą piękno zdobnictwa książkowego w epoce średniowiecza, charakter pracy kopisty, rubrykatora i iluminatora. Uczestnicy otrzymają do obejrzenia faksymile kart rękopisów oraz szablony współczesnych krojów liter.

Poziom wykładu i prezentacji uzależniony będzie od grupy wiekowej uczestniczącej w zajęciach. Wykład, prezentacja oraz otrzymane do przejrzenia materiały mają być w zamierzeniu inspiracją do zaprojektowania i narysowania lub namalowania: dla młodszych grup wiekowych inicjału, dla starszych: inicjału i bordiury na otrzymanym poddruku.

Maksymalna liczba uczestników: 25 osób.

Koszt wszystkich zajęć wynosi 100 zł od grupy

Zainteresowanych prosimy o kontakt pod numerem telefonu (+48) 22 620 60 42.